Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
26 feb 2021, 16:35
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
26 feb 2021, 16:35
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Welkom bij de shop
Hier vindt u artikelen gerelateerd aan onze club en aan de FJR1300.
voor vragen stuur dan gerust een mailtje.
shop@fjr-club.nl
Posted in Over de FJR
Views: 47155
Bouwjaar 2013

De FJR heeft ook een nieuw motorblok. Het enige wat het nieuwe blok deelt met het oude is de cilinderinhoud. Die blijft op 1298cc staan. Verder is alles anders. Het markantste detail is de cilinderwand. Die is rechtstreeks op het carter gemaakt in plaats van op een gewoonlijke cilinderbus. Dit zou de warmteafgifte ten goede moeten komen. Overigens gebruikte Yamaha de techniek al eerder op haar YZF-R6 en R1 sportmodellen.
Wat de FJR1300A scheidt van de FJR1300AS is het YCC-S; Yamaha Chip Controlled Shifting systeem. Dat wil niets meer zeggen dan dat de AS een semi-automaat is. Schakelen kan conventioneel door middel van de linker voet of via flippers op het stuur. Verder heeft het systeem een STOP-mode. Die zorgt ervoor dat bij een snelle daling in snelheid, zoals een noodstop, de motor automatisch terugschakelt naar de eerste versnelling. De rijder kan dit systeem naar believen uitschakelen.
Bijzonderheden

Volledig verstelbare ergonomie voor extra comfort
De FJR1300-serie heeft een complete reeks gemakkelijk instelbare comfortfuncties voor de beste ergonomie tijdens elke rit. Stel de zadelhoogte en de stuurpositie naar eigen inzicht in. Als de omstandigheden veranderen, wijzigt u met een simpele druk op de knop de windschermhoogte, terwijl u op een warme dag het luchtmanagementsysteem eenvoudig kunt instellen voor extra koele rijwind.
Geavanceerde elektronische regelsystemen
De nieuwste generatie FJR1300A profiteert van enkele van de meest geavanceerde elektronische regelsystemen. Het verstelbare Traction Control System (TCS) geeft extra vertrouwen omdat, wanneer het actief is, achterwielspin voorkomt. Het Yamaha D-Mode systeem biedt qua vermogensafgifte de keuze tussen comfort of sportief.
Cruise control
Toerrijders leggen vaak duizenden kilometers af, dus is alles wat die vele reisuren nog comfortabeler maken is meer dan welkom. Het cruise control systeem werkt tussen de 3e en 5e versnelling, van 50 km/u tot 180 km/u, vergroot het rijplezier en helpt u als berijder optimaal bij het aanhouden van de geldende snelheidslimieten.
Geavanceerd instrumentenpaneel
Om zijn geavanceerde uitrusting van een sportieve toermotor compleet te maken, is de nieuwste FJR1300A nu voorzien van een nog uitgebreider instrumentenpaneel. Het overzichtelijk instrumentenpaneel bevat aan de linkerzijde een analoge toerenteller, een digitale snelheidsmeter in het midden en aan de rechterzijde een multifunctioneel display.
Aerodynamisch kuipwerk
Voor nog meer luxe onderweg, is alles in het werk gesteld om ervoor te zorgen dat het aerodynamische kuipwerk optimale bescherming biedt. Voor optimaal comfort is de FJR1300A uitgerust met een doordacht windscherm en front, alsmede een centraal luchtkanaal, waardoor deze optimale bescherming biedt zonder dat dit ten koste gaat van de uitstekende aerodynamica van de motorfiets.
De wijzigingen samengevat:
Motor wijzigingen in 2013
FJR1300A/AS Accessoires
De press release van Yamaha is hier te downloaden.
- Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) systeem
- Tractie Control
- Cruise Control
- Yamaha D-MODE 2-standen gashandel mapping
- Aangepaste gashandel
- Nieuwe uitlaatsysteem en aangepast demper kap
- In het carter gegoten cylinders
- Gewijzigde afdekplaten
- Yamaha Chip Controlled Shift (YCC-S) systeem met 'Stop Mode' (alleen FJR1300 AS)
Chassis wijzigingen in 2013
- Nieuw, sneller verstelbaar, windscherm
- Nieuwe bovenkuip
- Nieuwe onderkuip het gewijzigde verstelbare zijpanelen
- Nieuwe dubbele koplamp met LED positie lampen
- Nieuwe LED richtingaanwijzers
- Aangepaste veringsinstellingen voor en achter
- Vering voorvork: voorveerspanning instelling alleen links instelbaar
- Vering voorvork: demping instelling alleen rechts instelbaar
- Nieuw electronisch instelbaar veersysteem (alleen FJR1300AS)
- Nieuwe upside-down voorvork (alleen FJR1300AS)
- Nieuw multi-functioneel LCD instrumenten paneel
- Nieuwe multi-functionele schakelunits op het stuur
- Nieuwe specificatie voor- en achterband
- Nieuwe standaard die het opbokken eenvoudiger maakt
- Suede-look afgewerkte zadels
- Nieuw glas op achterlicht
- Nieuwe twee-delige passagier voetsteunen
- Lichtgewicht titanium Akrapovič dempers
- Zijkoffer tassen met draagband
- 50-liter topkoffer in bijpassende kleur
- Binnentas (40 liter) voor topkoffer met draagband
- Passagier rugsteun voor topkoffer
- Verhoogd scherm 593h x 510w (103mm hoger dan standaard)
- Extra comfort buddy seat
- Valdoppen/sliders
- Handkappen voor spiegel in bijpassende kleur
- Voetschilden in bijpassende kleur
- GPS houder voor Garmin apparaten
- Extra 12V DC aansluitset - alleen FJR1300A
- 35-liter touring tanktas
- FJR tankpad
- Topkoffer bevestigingsplaat
- Top koffer/zijkoffer cilinders voor éénsluitel bediening
Bouwjaren 2014-2015

Elektronisch verstelbaar veersysteem
Met één druk op de knop kunt u de vering en schokdemping aanpassen aan uw persoonlijke wensen. Als berijder kunt u kiezen uit de volgende instellingen, te weten; 'One-Up' (één persoon), 'One-Up with Luggage' (één persoon met bagage), 'Two-Up' (twee personen) of 'Two-Up with Luggage' (twee personen met bagage). Bij elke instelling heeft men ook een keuzemogelijkheid voor de demping die 'Soft' (comfortabel), 'Standard' (standaard) of 'Hard' (sportief) ingesteld kan worden, waardoor er twaalf unieke afstellingen mogelijk zijn.
Upside-down voorvork
Om de elektronisch verstelbare vering geschikt te maken voor deze motorfiets, heeft Yamaha de conventionele voorvork van de FJR1300A vervangen door een nieuwe upside-down voorvork.
De Yamaha FJR1300AE is leverbaar zijn in twee kleuren, te weten Magnetic Bronze en Midnight Black. De adviesverkoopprijs van de nieuwe FJR1300AE is € 21.499,- (incl. BTW en BPM, exclusief afleverkosten).
Vanaf 2015 brengt Yamaha opnieuw een extra uitgeruste 'Explorer' versie: de FJR1300AS/AE/A Explorer.
De Explorer uitvoering gooit er voor de echte toerrijder nog een schep luxe bovenop:
- Standaard zijkoffers in kleur (in Explorer uitvoering geldt dit voor alle modellen)
- Luxe binnentassen in de zijkoffers
- Custom made zadel voorzien van Explorer logo en zadelverwarming voor zowel de berijder als de duo passagier
- Garmin Zümo navigatiesysteem
- Groot windscherm
- Footshields
- Handkappen op de spiegels
- Roller protectors
- Tankpad
- Yamaha Battery Charger YEC-8
- 12V outlet
Het totale accessoire pakket vertegenwoordigd een waarde van € 3.000,00 inclusief BTW. De meerprijs van het Explorer pakket in combinatie met de motorfiets is € 1.500,00 inclusief BTW. Uitzondering hierop is de standaard versie van de FJR1300-serie, de FJR1300A. Hier wordt de prijs van de kofferset bij opgeteld.
FJR1300A € 18.499,- -> FJR1300A Explorer € 20.899.-
FJR1300AE € 21.499,- -> FJR1300AE Explorer € 22.999,-
FJR1300AS € 22.499,- -> FJR1300AS Explorer € 23.999,-
Kleuren 2013
Kleuren 2014 (1300A)
Kleuren 2014 (1300AS en 1300AE)
Kleuren 2015 (1300A)
Kleuren 2015 (1300AS en 1300AE)
Specificaties
FJR 1300 A/AE/AS | Model RP23 |
Type |
Vloeistofgekoeld, 4-takt, dubbel bovenliggende nokkenas, 4-cilinder |
Cilinderinhoud | 1.298 cc |
Boring x slag | 79,0 x 66,2 mm |
Compressie verhouding | 10,8 : 1 |
Max. vermogen | 107,5 kW (146,2 pk) bij 8.000 tpm |
Max. koppel | 138,0 Nm (14,1 kg-m) bij 7.000 tpm |
Smeersysteem | Druksmering |
Brandstof systeem | Brandstofinjectie |
Type koppeling | Nat, meervoudige platen |
Ontsteking systeem | TCI |
Startsysteem | Elektrisch |
Versnellingsbak | Constant mesh, 5 versnellingen |
Verhoudingen | 1e 43/17 (2,529), 2e 39/22 (1,773), 3e 31/23 (1,348), 4e 28/26 (1,077), 5e 26/28 (0,929) |
Primaire overbrenging | 75/48 (1,563) |
Eindoverbrenging | Cardan, 35/37 × 21/27 × 33/9 (2,698) |
Tankinhoud | 25,0 liter waarvan 5,5 liter reserve |
Inhoud oliecarter | 4,9 liter |
CHASSIS | |
Type | Aluminium, diamantvormig frame |
Wielophanging voor |
Telescopische voorvork, Ø 48 mm (A) Upside-down voorvork, Ø 48 mm poot, instelbare veervoorspanning, instelbare in- en uitgaande demping (AE en AS) |
Veerweg voor | 135 mm |
Wielophanging achter | Link-type veersysteem, instelbare veervoorspanning, enkele schokdemper |
Veerweg achter | 125 mm |
Balhoofdhoek / Naloop | 26 graden / 109 mm |
Voorrem | Twee remschijven, Ø 320 mm, vierzuigerremklauwen |
Achterrem | Enkele remschijf, Ø 282 mm, dubbele zuigerremklauwen |
Bandenmaat voor | 120/70 ZR17 M/C (58W) |
Bandenmaat achter | 180/55 ZR17 M/C (73W) |
AFMETINGEN | |
Lengte | 2.230 mm |
Breedte | 750 mm (zonder koffers) / 930 mm (met koffers) / 780 mm (met smalle 'city' koffers) |
Hoogte | 1.325 mm (windscherm in de laagste positie) / 1.455 mm (windscherm in de hoogste positie) |
Zithoogte | 805 / 825 mm |
Wielbasis | 1.545 mm |
Grondspeling | 130 mm (A en AE) / 125 mm (AS) |
Gewicht rijklaar |
289 kg (A) / 292 kg (AE) / 296 kg (AS) |
Drooggewicht | 266 kg (A) / 269 kg (AE) / 273 kg (AS) |
Types, modellen en framenummers (VIN)*
In onderstaande tabel een overzicht van de verschillende modelcodes die in Europa voor dit type zijn geleverd, voorzien van een indicatie van de framenummers (VIN) die hierbij horen. Een uitgebreid overzicht van de reeksen van framenummers per type (voor zover ons bekend) is ook beschikbaar als onderdeel van de download: FJR Modelgeschiedenis Nederland.
Bouwjaar | Benaming | Type code | Model code | Geleverd in | VIN# |
2013 | FJR 1300 A | RP23 | 1MC1 | Europa behalve F(rankrijk), inclusief Zuid Afrika | JYARP231__ |
2013 | FJR 1300 A | RP23 | 1MC2 | B(elgië) en F(rankrijk) | JYARP232__ |
2013 | FJR 1300 A | RP23 | 1MC7 | Rusland | JYARP237__ |
2013 | FJR 1300 AS | RP23 | 1MD1 | Europa behalve F(rankrijk), inclusief Zuid Afrika | JYARP235__ |
2013 | FJR 1300 AS | RP23 | 1MD2 | B(elgië) en F(rankrijk) | JYARP236__ |
2013 | FJR 1300 AP | RP23 | 2BC1 | B(elgië) en F(rankrijk) | |
2013 | FJR 1300 AP | RP23 | 2BC2 | Europa behalve F(rankrijk) | JYARP238__ |
2013 | FJR 1300 AP | RP23 | 2BC4 | Zuid Afrika | |
2014 | FJR 1300 A | RP23 | 1MC9 | Europa behalve F(rankrijk) | JYARP231__ |
2014 | FJR 1300 A | RP23 | 1MCA | B(elgië) en F(rankrijk) | JYARP232__ |
2014 | FJR 1300 AP | RP23 | 2BC7 | Zuid Afrika | |
2014 | FJR 1300 AE | RP23 | 2PD1 | Europa behalve F(rankrijk) | JYARP23F__ |
2014 | FJR 1300 AE | RP23 | 2PD2 | B(elgië) en F(rankrijk) | JYARP23G__ |
2015 | FJR 1300 A | RP23 | 1MCG | Europa behalve F(rankrijk) | JYARP231__ |
2015 | FJR 1300 A | RP23 | 1MCH | B(elgië) en F(rankrijk) | JYARP232__ |
2015 | FJR 1300 A | RP23 | 1MCN | Rusland | |
2015 | FJR 1300 AS | RP23 | 1MD4 | Europa behalve F(rankrijk) | JYARP235__ |
2015 | FJR 1300 AS | RP23 | 1MD5 | B(elgië) en F(rankrijk) | JYARP236__ |
2015 | FJR 1300 AP | RP23 | 2BC8 | Spanje | |
2015 | FJR 1300 AP | RP23 | 2BC9 | Spanje | |
2015 | FJR 1300 AP | RP23 | 2BCC | Zuid Afrika | |
2015 | FJR 1300 AE | RP23 | 2PD9 | Europa behalve F(rankrijk) | JYARP23F__ |
2015 | FJR 1300 AE | RP23 | 2PDA | B(elgië) en F(rankrijk) | JYARP23G__ |
* Er kunnen aan deze beschrijving geen rechten ontleend worden, de informatie op deze pagina's is gebaseerd op informatie die door clubleden van de Yamaha FJR-club Nederland over de jaren is verzameld.